Ylös koronalamasta – aluekehitys avainasemassa

Koronakriisin terveydelliset ja taloudelliset vaikutukset ovat purreet vaihtelevasti Suomen eri osiin. Kokonaisuutena olemme pärjänneet hienosti eurooppalaisessa vertailussa, mutta paljon on vielä tehtävää ja toimet on kohdennettava tarkemmin alueiden olosuhteiden mukaan. Eduskunta käsittelee parhaillaan useita lainmuutoksia, joilla tehostetaan taudin jäljittämistä, torjumista ja alueellisesti eriytyviä toimia. Vaurioita taloudelle ja työllisyydelle on myös ehkäistävä edelleen.

Tästäkin kriisistä toivutaan. Millaisia pysyvämpiä muutoksia elämäämme pandemia ja vastaavien epidemioiden riski tuo? Päijät- ja Kanta-Hämeen kannalta kiinnostava kysymys on, kääntyykö asumisen ja työpaikkojen keskittymistrendi suurkaupunkeihin taas kohti väljempiä ja turvallisempia asuinympäristöjä. Tuoreet haastattelututkimukset ja lievät muutokset muuttotilastoissa antavat tästä viitteitä ja erityisesti etätyön laajemmat mahdollisuudet ruokkivat sitä.

Taantumaa seuraa elpyminen ja investointiaalto, joka vaikuttaa vuosikymmeniksi Suomen eri alueiden kehitysnäkymiin. Viime kuukausina on keskitytty pelastamaan olemassa olevia yrityksiä ja työpaikkoja, jatkossa luodaan paljon myös uutta. Kansallisia elvytystoimia täydentää EU:n elvytyspaketti, joka tuo parissa vuodessa yli kolme miljardia kasvusykäystä Suomelle ja miljardien vientimahdollisuuksia suomalaisille yrityksille muiden EU-maiden investointihankkeissa.

Hämeen pitää olla valmiina kasvuun. Palikoiden pitää olla järjestyksessä: toimivat ja turvalliset palvelut, monipuoliset asumisen vaihtoehdot, luistavat liikenneyhteydet, ovet auki yrityksille ja toimeliaisuudelle, viihtyisät ja ekologisesti kestävät elinympäristöt. Meillä on tarjota kaikkea tätä noin tunnin matkan päässä pääkaupunkiseudusta.

Koko Päijät-Hämeelle tärkeitä ovat Lahden asemanseudun ja radanvarren kehityssuunnitelmat, jotka tukevat asumisen, työpaikkojen ja palvelujen rakentamista kasvavan junaliikenteen luomia mahdollisuuksia hyväksikäyttäen. Tärkeänä osana on edullisen liityntäpysäköinnin turvaaminen, jotta esimerkiksi Heinolasta pystyy joustavasti jatkamaan junakyytiin. Valtio on osallistunut 30-50 prosentin osuudella tällaisiin pysäköinti-investointeihin, paraikaa esimerkiksi Keravan hankkeessa.

Elintärkeätä Päijät-Hämeen junayhteyksille on Itä-Suomen, niin Savon kuin Karjalan radan kaukojunaliikenteen säilyminen Lahden oikoradalla. Se on tutkitusti selvästi edullisin itäradan kolmesta vaijtoehdosta ja toisi nopeimmin lyhennystä matka-aikoihin, kun ratojen tasoa nostetaan sekä Kuopion että Joensuun suuntaan.

Peruspalveluissa sote-uudistuksen toteuttaminen Päijät-Hämeessä ja Kanta-Hämeessä niin vaativan tason kuin lähipalvelut turvaten on avainasemassa. Koko maakuntien ja niiden kaikkien seutujen huomioiminen ja tiivis yhteistyö on välttämätöntä, jotta elintärkeä hanke ei revi erilleen vaan yhdistää voimia. Naapurissa Etelä-Savon ja Itä-Savon keskussairaalataisto toimii varoittavana esimerkkinä.

Johannes Koskinen

Itä-Häme 6.10.2020

Kommentit

Jätä kommentti